Saturday 1 October 2011

PUDING JAGUNG DAN KUAH KOKTEL

Assalamualaikum semua...
Hari ni, saya nak share resepi Puding Jagung dan kuah nya sekali yang saya ambik resepi nyer dari tenet. Mintak halal yea kepada tuan punya resepi, hehehe..

Sebenarnya, dah lama saya berniat nak buat ni, tapi memandang 'si dia' berada jauh di KL, saya tangguhkan dulu niat ni sampai la dia balik kampung.. Al-maklumlah, jauh.. Dahla balik Kelantan pun sebulan sekali.. Tu yang kena tangguh tu.. Jagung dalam tin dan susu cair pun dah beberapa minggu dah beli, tapi terpaksa gak 'tunggu' dia balik dulu.. Korang mesti tertanya-tanya siapa 'si dia' tu.. Haa, tu la tunang saya..

Dia kata dia suka makan puding jagung, tu yang nak sangat try tu..
Akhirnya, kelmarin baru saya search dan jumpa resepi yang saya rasa ok dengan, bahan-bahan pun mudah dan sedia ada kat rumah. Cuma kena tambah setin lagi susu cair dan buah koktel dalam tin tu jer..

Kebetulan, kami merancang untuk tinjau dan tempah set pelamin untuk majlis perkahwinan kami hari ni (01/10/211) di Besut (dekat jer dengan rumah saya)..

So, saya pun mula la 'menggagahkan' semangat malas saya ni semata-mata nak buat puding. kelmarin..
Ni first time saya buat puding jagung tau, sebelum ni tak pernah masak pun.. Reti makan jer.. Hihihihi..

Okey, asyik membebel jer kan?

Ni haa resepi nyer.. Try la ek?


PUDING JAGUNG DAN KUAH KOKTEL
Resepi asal : 'blog apabila nasron menulis'
(saya copy paste jer, malas nak salin balik r, hahaha)

PUDING JAGUNG
Bahan-bahannya :
·         Tepung Kastard 1 cawan
·         Air Masak 5 cawan
·         Susu Cair (Optional) 1 tin
·         Jagung Dalam Tin (Jenis Krim) 1 cawan
·         Gula Pasir ½ cawan
·         Garam 1 sudu kecil
Cara Membuatnya :
1.    Masukkan semua bahan ke dalam periuk atau kuali.
2.    Kacau bahan sehingga rata dan tidak berketul-ketul.
3.    Siapkan dapur dan masak dengan api sederhana.
4.    Sentiasa kacau hingga adunan menjadi likat dan berkilat.
5.    Proses memasak memakan masa dari 30 hingga 60 minit bergantung kepada tahap kekuatan api. Saya sarankan gunakan api sederhana besar pada permulaan tetapi jika dah hampir likat, bolehlah kecilkan api.
6.    INGAT, anda harus sentiasa mengacau adunan untuk memastikan tidak berketul dan hangus!
7.    Setelah likat dan berkilat, tuangkan adunan ke dalam mangkuk atau bekas.
8.    Biar ia sejuk dalam suhu bilik atau kalau tak sabar sangat, sila rendam bekas kedalam air. Pastikan air tu tak masuk ke dalam puding ya!
9.    Setelah itu masukkan ke peti sejuk.



KUAH BUAH-BUAHAN (KOKTAIL)
Bahan-bahannya :
·         Buah-Buahan Dalam Tin / Cocktail Fruit 1 tin
·         Susu Cair 1 tin
·         Gula Pasir 4 sudu besar
·         Garam ½ sudu kecil
·         Tepung Jagung (Optional) 1 sudu besar
·         Air Masak ikut kesesuaian
Cara Membuatnya :
1.    Masukkan semua bahan ke dalam periuk.
2.    Masak dengan api sederhana kecil.
3.    Bila dah mendidih, sila tutup api dan sejukkan.
4.    Jika anda dapati kuah terlalu pekat, sila tambahkan air masak mengikut kesesuaian yang anda perlukan.
5.    Jika anda merasakan kurang manis, sila tambah gula pasir atau gunakan SUSU/KRIMER PEKAT MANIS.
6.    Setelah selesai memasak, sila sejukkan kuah dengan suhu bilik.
7.    Apabila kuah telah bersuhu normal, masukkan ke dalam peti sejuk.

* Korang boleh dapatkan beberapa tips berkaitan puding ni kat link yang saya bagi tu tauu..
* Oh ya, ni tips saya nak bagi, untuk elakkan puding melekat pada bekas yang digunakan tu, basahkan bekas dengan air sedikit baru masukkan puding. InsyaAllah takkan melekat punya, hehehe.. Puding ni sedap dimakan sejuk dan dimasukkan ais dalam koktel. Yummy!

2 comments:

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum Ilah.. Sedap nengok puding tu.. Siap Ada kuah sekali.. Rajinnnn.. Maklumlah utk 'si dia'... Heheheee.. Bila nk langsungkan hari bahagia tu?? Jgn lupa jemput k nadz tau..hehehe * tak malu kan.. Minta dijemput** anyway, semoga segalanya brjln lancar spt yg dirancang..

Norry Rahim said...

dh 3 kali tgk resepi ilah ni,buatnya dop lg.he..he..nk tumpang share dlm fb ekk,kalau x bz nk try laa gaks..tq

Post a Comment

 
;